فضاسازی شهری قم با رویکرد حماسی، مقاومت و استکبارستیزی
پیام جوادیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقداماتی که شهرداری در زمینه زیباسازی شهری در ایام محرم انجام داده است، اظهار داشت: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم که از ادغام دو سازمان «پارکها و فضای سبز» و «زیباسازی» تشکیل شده، دو وظیفه اصلی؛ نخست، حوزه سیما و منظر و فضاسازی شهری و دوم، حوزه توسعه فضای سبز را بر عهدهدار است.
وی با تأکید بر اینکه در بخش سیما و منظر شهری، شهرداری وظایف مهمی بهویژه در ایام خاص سال دارد گفت: مناسبتهایی همچون محرم و صفر که بیش از 60 روز به طول میانجامد، مستلزم فضاسازی ویژه و ماندگار در سطح شهر است تا چهره شهر مقدس قم، رنگ و بوی ایام عزاداری اهلبیت (ع) را به خود بگیرد. با توجه به زائرپذیر بودن شهر قم و حضور هیئات مذهبی پرشمار، لازم است این فضاسازی بهشکلی شاخص و در خور انجام شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: بهجرأت میتوان گفت در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، بیشترین میزان فضاسازی مذهبی در ایام محرم و صفر، در شهر قم صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سازمان سیما و منظر شهری قم، در همکاری مستمر با اداره کل روابط عمومی شهرداری و سازمان فرهنگی، اقدامات گستردهای را در زمینه فضاسازی و اطلاعرسانی شهری انجام داده است، عنوان کرد: از جمله نخستین فعالیتهای این سازمان میتوان به استفاده از المانهای حجمی اطلاعرسانی است که در سطح شهر قابل مشاهدهاند.
جوادیان افزود: این المانها شامل قابهای شهری، آکسهای چهار طرفه، بیرقها و سایر نمادها هستند که در طول سال بیش از 20 بار تجدید و بهروزرسانی میشوند. برای ایام محرم و صفر، بیش از 95 المان حجمی که عمدتاً 2 یا 3 طرفه بوده و مجموعاً حدود 200 بعد دارند، بهصورت ویژه انتخاب و نصب شدهاند.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ضمن بیان اینکه امسال با هدف تداعی روحیه حماسی و مقابله با ظلم و کفر، فضاسازی محرم و صفر با رویکردی متفاوت اجرا شد اظهار داشت: به جای استفاده گسترده از رنگ مشکی، رنگهای قرمز که نماد مبارزه با ظلم و رنگهای سبز که یادآور ائمه اطهار هستند، برجسته شدند تا روحیه شهادتطلبی و حماسه در فضای شهر تقویت شود.
وی یادآور شد: نمادهایی مانند «یا اباعبدالله الحسین» با طراحی، گرافیک و رنگ زیبا میتواند روحیه مبارزه، حماسی و شهادتطلبی را تقویت کند. ما این کار را در نقاط مختلف شهر انجام دادهایم و توانسته حال و هوای این ایام را به خوبی منعکس کنند. این تلاشها مورد استقبال گروههای فرهنگی، مذهبی و هیأتهای فعال در سطح شهر قرار گرفته است.
جوادیان اذعان کرد: علاوه بر این، بیش از 75 المان حجمی شامل نمادهای سرو (نشانه شهادت و ایستادگی)، ماه محرم، علم و کتل در مناطق هشتگانه شهر، بهویژه در هسته مرکزی و مناطق دوردست (مناطق 2، 6 و 8) مانند پردیسان، جانمایی و رونمایی شده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: نورپردازیهای سطح شهر نیز با تغییر رنگ به قرمز اجرا شد تا فضای شهری را به حال و هوای محرم نزدیکتر کند. برخلاف سالهای گذشته که نورپردازی ممکن است خاموش میشد، امسال با انتخاب رنگ قرمز، نمادی از ایستادگی و شهادت، نورپردازیها فعال و تأثیرگذار باقی ماندند.
وی خاطرنشان در زمینه اطلاعرسانی نوری کرد: بیش از 400 المان تابلوهای خورشیدواره در سطح مناطق هشتگانه نصب شده است که حاوی شعارهای مرتبط با ماه محرم و سلام بر اباعبدالله هستند.
جوادیان گفت: شهر قم دارای 54 برج اذان است که در 10 نوبت در طول روز و بعدازظهر به پخش اذان و نوای «سلام بر آقا اباعبدالله الحسین» و «سلام علی الحسین و علی بن الحسین» میپردازند. این پخشها با رعایت اصول کاهش آلودگی صوتی انجام میشود و فضای صوتی متناسب با ماه محرم را در شهر ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم در پایان به همسانسازی تبلیغات در فضای شهری اشاره کرد و افزود: شهرداری قم تلاش کرده است تا تبلیغات شهری در ایام محرم و صفر به صورت همسان و هماهنگ با فرهنگ عاشورایی ساماندهی شود تا در سراسر شهر، فضای فرهنگی، عاشورایی و مذهبی مناسبی حاکم باشد.
انتهای پیام/
[is_logged_in] لینک [/is_logged_in]